کرونای دلتا همان گونه هندی کرونا است 

از زمانی که سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت بجای نام کشورها از الفبای یونانی برای نامگذاری گونه‌های کرونا استفاده کند، نام کرونا دلتا در صدر اخبار قرار گرفت. نوع جهش‌یافته‌ دلتای ویروس کرونا با نام علمی B.۱.۶۱۷.۲ اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در ایالت مهاراشترای هند دیده شد و به سرعت در سراسر هند و تمام دنیا پخش شد. به همین دلیل ابتدا این نوع ویروس، جهش هندی ویروس کرونا نامیده می‌‌شد.

 شناسایی گونه دلتا در 92 کشور/ دلتا پلاس در ۱۰ کشور دیده شده است 

جدیدترین گزارش سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که گونه هندی ویروس کرونا در ۹۲ سرزمین ثبت شده است.ماریا فن‌کرک‌هوفه، رئیس بخش تکنیک کووید ۱۹ در سازمان جهانی بهداشت این آمار را ارائه کرده است؛  ۱۰ کشور شامل کانادا، ژاپن، نپال، لهستان، پرتغال، روسیه، سوئیس و آمریکا نیز شناسایی دلتا پلاس را گزارش کرده‌اند. این سازمان نگران است که امکان دارد نوع دلتا بسیار بیشتر از آنچه  که در کشورهای در حال توسعه بدون سیستم‌های نظارت قوی گزارش شده است، گسترش یابد.

انگلیس از افزایش صعودی عفونت با نوع دلتا خبر داده است، در حالی که مقام ارشد بهداشت عمومی آلمان پیش بینی می‌کند که علی رغم افزایش میزان واکسیناسیون، گونه دلتا به سرعت به نوع غالب در آنجا تبدیل شود. روسیه نیز افزایش موارد جدید کرونا در این کشور را به دلیل شیوع گونه دلتا دانسته است و این درحالیست روسیه برنامه واکسیناسیون خود را با سرعت زیادی پیاده‌سازی کرده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که گونه دلتا (هندی) کرونا، به عنوان سریع‌ترین و آماده‌ترین سویه شناسایی شده، این ویروس با توانایی یافتن و نابود کردن ضعیف‌ترین افراد، در بسیاری از کشورهای جهان به گونه غالب تبدیل می‌شود. این سازمان در ماه مه سویه دلتا را نیز همانند انواع جهش‌یافته دیگر؛ آلفا، بتا و گاما در دسته «نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرد.

* علائم ابتلا به گونه هندی کرونا را بدانید 

بر اساس نتایج اولیه در انگلیس، علائم ابتلا به سویه دلتا با علائم سایر انواع جهش‌یافته ویروس کرونا متفاوت هستند. مبتلایان به نوع دلتا اغلب از سردرد، خشکی گلو، آب‌ریزش بینی و تب شکایت می‌کنند. در برخی موارد نیز سرفه وجود دارد.

* چرا ویروس هندی خطرناک است؟

در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس-کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان ‌تر می‌کند و گفته می‌شود توانایی دور زدن آنتی‌ بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌اند دارد؛ به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود.

* سویه دلتا مسری‌تر از نوع اصلی ویروس و ابهامات اثربخشی واکسن 

ماریا فن‌کرک‌هوفه، رئیس بخش تکنیک کووید ۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در توییتی نگرانی در مورد سویه دلتا را به‌جا دانسته و نوشته، ویروس «سارس کوو ۲» خطرناک است و واریانت‌های سرایت‌پذیرتر این ویروس حتی خطرناک‌ترند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است