آشنایی با مراحل راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری

راه اندازی شبکه یکی از مهم‌ترین مراحل برای استفاده از این سیستم است. در صورتی که مرحله راه‌اندازی به درستی طی شده باشد و تجهیزات مورد استفاده در این مرحله استاندارد باشد، نتیجه نهایی که این شبکه در اختیار شما قرار می‌دهد کیفیت مناسبی خواهد داشت.

شبکه‌های کامپیوتری امروزه نقش بسیار مهمی در هر سازمان یا شرکت دارند. استفاده از این شبکه‌ها اجازه می‌دهد روند به اشتراک گذاری مدارک و اسناد گوناگون بسیار راحت شود. می‌توان گفت وظیفه اصلی شبکه وصل کردن قسمت‌های مختلف یک سیستم اداری در سازمان یا شرکت برای به اشتراک گذاری فایل، اسناد و مدارک و داشتن ارتباطی بهتر است. راه اندازی شبکه یکی از مهم‌ترین مراحل برای استفاده از این سیستم است. در صورتی که مرحله راه‌اندازی به درستی طی شده باشد و تجهیزات مورد استفاده در این مرحله استاندارد باشد، نتیجه نهایی که این شبکه در اختیار شما قرار می‌دهد کیفیت مناسبی خواهد داشت. به طور کلی خدمات اکتیو شبکه و خدمات پسیو شبکه دو بخش اصلی یک شبکه را تشکیل می‌دهند. در هر کدام از این بخش‌ها تجهیزاتی استفاده شده که وظایفی را بر عهده دارند و به پیشبرد اهداف کلی شبکه کمک می‌کنند. شناخت این دو قسمت اصلی در شبکه‌ها کمک می‌کند که در زمان راه اندازی شبکه تصمیمات بهتری بگیرید و در پایان کار یک شبکه قوی و قابل ارتقا داشته باشید.

 آشنایی با خدمات اکتیو شبکه

خدمات اکتیو شبکه همانطور که از نام آن‌ها می‌توان حدس زد، به بخشی از فعالیت‌های انجام شده در یک شبکه گفته می‌شود که تاثیر مستقیم روی رسیدن استفاده کنندگان به اهداف‌شان دارد. به‌عنوان مثال سیستم عامل یک شبکه، دوربین، اسکنر و… می‌توانند بخش‌های از قسمت اکتیو شبکه باشند. پیکربندی و فعالیت‌های نرم افزاری بخش‌های اصلی قسمت اکتیو شبکه هستند که در زمان راه اندازی باید آن‌ها توجهی ویژه داشته باشید. تجهیزات اکتیو شبکه قسمت‌هایی مانند سوئیچ، روتر، سنسورها و… هستند. افراد یا شرکت‌هایی که ارائه دهنده خدمات اکتیو شبکه هستند، وظیفه پیکربندی و تنظیمات تجهیزات و نرم افزارهای بخش اکتیو بر روی قسمت سخت افزاری شبکه را دارند. شرکت‌ها یا افرادی که در زمینه ارائه خدمات اکتیو شبکه فعالیت می‌کنند باید مراحل زیر را طی کنند:

  • نصب و راه‌اندازی کلیه تجهیزات و دستگاه‌های مانند سوئیچ، فایروال، روتر، اسکنر، دوربین مدار بسته و…
  • نصب سیستم عاملی که برای شبکه در نظر گرفته شده است. مانند Windows server
  • نصب سرویس‌های تحت شبکه متناسب با کاربرد مورد نظر: این سرویس‌ها معمولا عبارتند از domain, DHCP و…
  • نصب نرم افزار‌های ضروری برای شبکه مانند SQL server، آنتی ویروس و…

 می‌توان گفت خدمات اکتیو شبکه بخشی از فعالیت‌هایی هستند که در آخرین مرحله راه‌اندازی شبکه کامپیوتری انجام می‌شوند. این دسته از خدمات بر روی بخش پسیو شبکه سوار شده و فعالیت‌های لازم را برای ما انجام می‌دهند. بعد از اتمام خدمات مورد نظر در بخش اکتیو شبکه، روند استفاده از آن شروع می‌شود. همزمان با این موضوع شرکت ارائه دهنده خدمات اکتیو شبکه باید مسئولیت پشتیبانی از شبکه کامپیوتری را برعهده بگیرد.

منظور از پشتیبانی شبکه چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که در زمینه خدمات اکتیو شبکه انجام شود و هدف آنها حفظ و نگهداری بخش‌های مختلف یک شبکه باشد، پشتیبانی گفته می‌شود. البته فراموش نکنید که خدمات پسیو شبکه نیز دارای پشتیبانی خاص خود هستند که باید توسط افراد حرفه‌ای در این زمینه انجام شود. شرکت‌هایی که از خدمات شبکه استفاده می‌کنند، باید فعالیت‌های لازم در خصوص نگهداری و حفظ سیستم‌های کامپیوتری و شبکه را انجام دهند. اما از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها دانش و تخصص کافی در این زمینه را ندارند، سراغ افرادی می‌روند که در زمینه پشتیبانی شبکه تجربه و تخصص کافی دارند و می‌توانند در این زمینه به آنها یاری برسانند. هدف مدیران شرکت‌های مختلف از استخدام افراد متخصص و عقد قرارداد با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه، معمولا به شرح زیر است:

  • ارتقاء تجهیزات مورد نظر شبکه به مرور زمان
  • رفع عیوب احتمالی و نگهداری از بخشهای مختلف شبکه

برای اینکه بتوان روند پشتیبانی شبکه را به شکل مناسبی انجام داد، باید کل بخش‌های شبکه که شامل قسمت‌های پسیو و اکتیو آن است، مستندسازی شود. بعد از آن باید نقش این قسمت‌ها مشخص گردد تا به این صورت در زمان رفع عیب یا ارتقاء بخش‌های مختلف روند کارها با نظم و دقت بیشتری پیش برود. همچنین داشتن اطلاعات مکتوب در خصوص بخش‌های مختلف یک شبکه کمک می‌کند که منشاء مشکلات احتمالی که به وجود می‌آید را پیدا کنید. از سوی دیگر وقتی این اطلاعات مکتوب در خصوص بخش‌های مختلف شبکه را در اختیار نداشته باشید روند پشتیبانی بسیار پیچیده و وقت گیر خواهد شد، از سوی دیگر امکان بروز خطا در این مراحل افزایش می‌یابد. هر چقدر وسعت شبکه شما بیشتر باشد، نیاز به اطلاعات مکتوب دقیق تری خواهید داشت.

آشنایی با خدمات پسیو شبکه

gtyki

خدمات پسیو شبکه به مجموعه قسمت‌هایی گفته می‌شود که به بخش زیرساختی شبکه کامپیوتری ارتباط دارد. کلمه پسیو به معنای غیر فعال می‌باشد و زمانی که صحبت از خدمات پسیو شبکه به میان می‌آید؛ منظور مجموعه اقداماتی است که بر روی بخش‌های پایه شبکه انجام می‌شود. یکی از مهمترین بخش‌های بخش پسیو شبکه کابل‌ها و فیبرهای نوری هستند که وظیفه انتقال داده را بر عهده دارند. همچنین سایر قسمت‌های سخت افزاری که بخش اکتیو شبکه بر روی آنها سوار می‌شود، به عنوان زیر مجموعه خدمات پسیو در نظر گرفته می‌شوند.

 متاسفانه امروزه بسیاری از مدیران کسب و کارهای مختلف که نیاز به شبکه‌های کامپیوتری دارند، اهمیت خدمات پسیو شبکه را دست کم میگیرند. همین باعث می‌شود که تصور کنند صرفاً تجهیزات مورد استفاده در بخش اکتیو شبکه باید کیفیت مناسب داشته باشند و تمرکز خود را روی قسمت‌های مانند سوئیچ، روتر و سرور و… می‌گذارند. همچنین اهمیت کمی به قسمت پسیو شبکه می‌دهند و همین باعث می‌شود در آینده به مشکلات زیادی بر بخورند و هزینه‌های بالایی را متحمل شوند. یکی از مهمترین بخش‌های خدمات پسیو شبکه پیاده سازی و راه اندازی اصولی قسمت‌های زیرساختی یک شبکه کامپیوتری است. افراد فعال در این حوزه باید بدانند که کابل کشی اصولی نباید هیچ تداخلی با میدان‌های مغناطیسی مجاور داشته باشد، کابل‌های مورد استفاده در شبکه باید با کیفیت و اصلی باشند و توان مورد نیاز سیستم و سرورها باید با مدل UPS همخوانی داشته باشد.

مراحل راه اندازی خدمات پسیو شبکه

راه اندازی درست و اصولی و استفاده از تجهیزات پسیو با کیفیت برای شبکه اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین این موضوع تأثیر بسیار زیادی بر روی روند عملکرد کل شبکه خواهد گذاشت. مراحل مختلف راه اندازی بخش پسیو شبکه عبارتند از:

  • انتخاب تجهیزات پسیو و باکیفیت و متناسب با وضعیت شبکه کامپیوتری مورد نظر
  • نصب و راه اندازی سخت افزارها
  • مشخص کردن نوع پروتکل مورد نظر برای ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف بخش پسیو شبکه
  • ایجاد ارتباط بین بخش پسیو و قسمت اکتیو شبکه

هزینه‌های مربوط به خدمات پسیو به شبکه تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم:

  • نوع کابل‌های استفاده شده در شبکه؛ با توجه به اینکه کابل‌های مسی، آلومینیوم یا فیبر نوری هستند، قیمت نهایی متفاوت خواهد بود.
  • ابعاد مکان مورد نظر برای راه اندازی شبکه
  • تعداد گره‌های در نظر گرفته شده برای شبکه کامپیوتری و گستردگی آن
  • نوع شبکه و هدف اصلی استفاده از آن

معرفی تجهیزات پسیو شبکه

gyki

آشنایی با تجهیزات پسیو و نحوه بکارگیری آنها موضوع بسیار مهمی است که افراد فعال در زمینه خدمات پسیو شبکه باید حتماً نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند. تجهیزات پسیو شبکه به مجموعه وسایلی گفته می‌شود که هیچ نقشی در تولید یا بازتولید سیگنال‌های الکترونیکی مورد استفاده در شبکه ندارند. وظیفه این قسمت‌ها صرفاً جابجایی این سیگنال‌ها به شکل سریع و دقیق است. این تجهیزات را در ادامه خدمت شما معرفی می‌کنیم.

  • پچ پنل

 با استفاده از پچ پنل می‌توانید کابل‌ها را به صورت منظم‌تری در کنار هم قرار داده و به این صورت روند مدیریت قسمت‌های کابل کشی را با ظرافت و دقت بیشتری انجام دهید.

  • انواع سوکت و کابل شبکه

 یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر شبکه انواع کابل و سوکت مورد استفاده در آن هستند. این تجهیزات قسمت‌های مختلف شبکه مورد نظرتان را به هم وصل می‌کنند و وظیفه انتقال سیگنالها را بر عهده دارند.

  • سوکت‌های دیواری

 یکی از تجهیزات پسیو شبکه سوکت‌های دیواری هستند که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از کابل شبکه، با شبکه اصلی ارتباط برقرار کنند.

  • رک

 وظیفه رک جمع کردن بخشهای مختلف شبکه در یک قسمت مشخص است. با استفاده از رک سخت افزار‌های مورد استفاده در خدمات پسیو شبکه به شکل منظم‌تری در کنار یکدیگر قرار خواهد گرفت.

  • ابزارها و تجهیزات

 برای انجام مراحل مختلف نصب تجهیزات پسیو نیاز به تجهیزات و ابزار‌های مختلف دارید. به عنوان مثال ابزار سوکت‌زنی که از این تجهیزات مهم می‌باشد.

برای داشتن یک شبکه کامپیوتری درست ابتدا باید سراغ ارائه‌دهندگان خدمات پسیو شبکه برویم. این افراد با استفاده از تجهیزات پسیو مورد استفاده در این بخش شبکه، فونداسیون و پایه سیستم کلیه شما را بنا می‌کنند. بعد از به پایان رسیدن خدمات پذیرش شبکه و راه‌اندازی آن، نوبت به ارائه دهندگان خدمات اکتیو شبکه می‌رسد. متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند، با استفاده از سخت افزارهای مختلف و نرم افزارهایی که قابلیت تولید سیگنال دارند، بخش اکتیو شبکه شما را راه اندازی می‌کنند. مرحله راه اندازی در زمان آماده سازی یک شبکه اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چرا که بی‌توجهی نسبت به کوچکترین مسائل در این مرحله باعث بروز مشکلات فراوان در روند کار سیستم شما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است